آموزش V-RAY

کنترل نور در وی ری

Irradiance Map از جمله قسمت هایی است که به کاربر این امکان را می دهد.
تا جنبه های مختلف تنظیمات و همچنین کنترل نور در وی ری را در اختیار بگیرد.
هنگامی که شما این بخش را فعال می کنید.
در واقع آن را به عنوان GI موتور اولیه انتخاب کرده اید.
و تمایل دارید که از آن بیشترین استفاده را ببرید.

قبل از اینکه به توضیح چگونگی عملکرد Irradiance Map  بپردازیم.
در نظر داریم تا پارامترهای آن را خدمت شما معرفی کنیم.
تا درک درستی از آنها پیدا کنید.

Irradiance که از آن به عنوان یک تابع تعریف می شود.
در هر نقطه در فضای سه بعدی مورد استفاده قرار میگیرد.
و نشان می دهد که نور میتواند از همه جهات به یک نقطه مشترک برسد.
در واقع شاید مقدار تابش در هر نقطه متفاوت باشد و از جهات مختلف منتشر شود.
اما در هر صورت یک نقطه مشترک دارند.
اما وجود تمام تفاسیر متخصصان در این زمینه از دو محدودیت مفید یاد می کنند.
محدودیت اول به مقدار تابش در سطوح مختلف مرتبط میشود.
که این تابش پس از رسیدن به اجسام صحنه از نقطه سطوح آنها صورت میگیرد.
این محدودیت کاملا طبیعی بوده و به دلیل اینکه در صحنه از سطوح مختلفی مانند اشیا منتشر می شود
علاقمندان زیادی دارد.
محدودیت دوم اما به مقدار تابش سطح پراکنده ارتباط دارد.
که مقدار کل نور پس از رسیدن به سطوح به یک نقطه از سطح داده می شود.
بدون اینکه جهتی بر روی آن در نظر گرفته شود.

پارامتر ها:

Current preset:

این پارامتر که به معنی از پیش تعیین شده است.
لیست کشویی را در اختیار شما میگذارد که با استفاده از آن میتوانید.
حالات تنظیمات از پیش تعیین شده ای را از پارامترهای Irradiance Map انتخاب نمائید.
در این لیست شما میتوانید تنظیماتی مانند Color، Normal و البته Distance Thtesholds را مشاهده کنید.
دقت کنید برای اینکه به خواسته خود برسید.
باید خیلی سریع عمل کنید زیرا تنظیمات وی ری از قبل تنظیم شده است.
گزینه های از پیش تنظیم شده زیر در دسترس می باشند.

Very low:

این گزینه به شما امکان کنترل نور در وی ری را میدهد و شما میتوانید برای پیش نمایش و نشان دادن روشنایی کلی صحنه از این گزینه استفاده کنید.

Low:

برای کیفیت پایین و به منظور پش نمایش می باشد.

Medium:

از پیش تعیین شده و با کیفیت متوسط می باشد و بسیاری از شرایط در صحنه هایی که جزئیات کم وجود دارد خوب عمل می کند.

High:

از پیش تنظیم شده با کیفیت بالا است.

High animation:

این گزینه به شما نشان می دهد که میتوانید برای کنترل نور در وی ری 3.6 از کیفیت بالا در انیمیشن ها استفاده کنید.

Custom:

وقتی بر روی این گزینه کلیک می کنید به شما این امکان را می دهد.
که تمام پارامترها را فعال کرده و با توجه به نظر و تسلط خودتان مقدار دقت موجود در تصویر را تعیین نمائید.
نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد.
این است که این تنظیمات پیش فرض برای تصویر با ابعاد 640*480 در نظر گرفته شده است.

Basic Parameters

Min rate:

شما با کمک این گزینه می توانید اولین وضوح را برای کنترل نور در وی ری تعیین نمائید.
زمانی که به آن مقدار 0 را می دهید به این معنی است.
که اولین وضوح، با دقت تصویر رندر شده نهایی برابر است.
در این حالت irradiance map مشابه روش مستقیم محاسبه خواهد کرد.
مقدار 1- به معنی ارائه وضوحی نصف وضوح رندر نهایی بوده و هر چقدر مقادیر دیگری را وارد کنید.
به همین ترتیب ادامه پیدا خواهد کرد. وقتی شما مقادیری منفی را برای GI در نظر میگیرید.
سطوح صاف و بزرگ در تصاویر به سرعت محاسبه می شوند.
این گزینه شاید شبیه به Min rate  عمل می کند اما عملکرد مشابهی ندارد.

Max Rate:

این مقدار به شما این امکان را می دهد تا آخرین مقدار گذر GI را برای رسیدن به یک رزولوشن مناسب تعیین نمائید.

Color Threshold:

این پارامتر شرایطی را به وجود می آورد.
که حساسیت الگوریتم Irradiance map را با توجه به تغییرات نور غیرمستقیم کنترل کنید.
وقتی شما مقادیر بزرگی را برای این الگوریتم در نظر میگیرید.
در واقع حساسیت کمتری را برای تصاویر خود فراهم می آورید.
و این مسئله زمان مقادیر پایین کاملا برعکس بوده و حساسیت بیشتری را نسبت به تغییرات نور به وجود می آورد.
و در نتیجه تصاویری با کیفیت تر در اختیار شما میگذارد.

Normal threshold:

این پارامتر حساسیت irradiance map را نسبت به سطوح نرمال و جزئیات سطوح کوچک تحت کنترل خود در می آورد.
مقادیر بزرگتر حساسیت کمتری از خود نشان می دهند.
و در مقادیر کوچکتر در این گزینه برای کنترل نور در وی ری حساسیت بیشتری دارند.
که در نهایت منجر می شود تصاویر انحنای سطح و جزئیات کوچکی داشته باشند.

Hamisphericsubdivs:

شما با این گزینه میتوانید کیفیت نمونه هایی که به GI تعلق دارند.
را به کنترل خود در آورید. هر چقدر مقادیر کوچکتری را تعیین کنید.
سرعت رندر بیشتر شده و در نتیجه رندر بدست آمده کاملا غیرواضح بوده خواهد بود.
و هر چقدر مقادیری بالاتر را در نظر بگیرید، تصاویر شما صاف و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.
باید به این مسئله توجه داشته باشید که این تعداد واقعی پرتوهایی که میتواند ردیابی شوند نیست.
تعداد واقعی پرتوها متناسب با این مقدار و به تنظیمات ورل آوت DMC sampler دارد.

Interpolation samples:

با این گزینه میتوانید تعداد نمونه های GI را به طور کامل مورد محاسبه قرار داده
و روشنایی غیر مستقیم آن که به یک نقطه داده می شود را تحت کنترل در آورید.
اگر مقادیر بزرگی را برای وضعیت خود انتخاب نمائید تصاویر به سمت تیره شدن سوق پیدا می کند
مقادیر کوچکتر میتواند نتایجی با جزئیات بیشتری را خدمت شما تولید نماید.
اما این امکان وجود دارد که اگر Hemispheric subdivs مقدار کمی داشته باشد.
تصویری نویز یا لکه دار در اختیار شما قرار می دهد.
برای شناخت بیشتر وی ری مقالاتی همچون آشنایی با نور در وی ری و وی ری اسکچاپ رو مطالعه بفرمائید.

اولین نفری باش که به این مقاله امتیاز میدی 🙂

سعید رهبر

خیلی خوشحالم که در وب سایت من به اطلاعاتی از معماری دست میابید و امیدوارم بتونم روز به روز به اطلاعات شما بیفزایم

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا