آموزش V-RAY

وی ری اسکچاپ

اگر جزء آن دسته از استفاده کنندگان از پلاگ-این وی ری اسکچاپ هستید.
مطمئنا به این مسئله کاملا آگاهی دارید.
که پس از تمام شدن مدل سازی و یا طراحی و هر اقدام دیگری با نرم افزار مربوطه برای تبدیل فایل های تهیه شده
به یک فرمت تصویر در وی ری اسکچاپ، اطلاعات بسیار زیادی را در این حین ازدست خواهیم داد.
اما خوشبختانه همواره راهی وجود دارد.
که مشکلات اینچنینی حل شود و یا به حداقل برسد که وی ری نیز از این قاعده مستثنی نیست،
برای اینکه بتوانید این از دست دادن را به حداقل برسانید نیاز است.
که از پارامترهای بسیار خوبی در این قسمت استفاده کنید.

آموزش وی ری اسکچاپ :

همانطور که میدانید مدل هایی که در دنیای دو بعدی و یا سه بعدی ساخته می شوند.
از نوع برداری بوده و تصویر و عکس ها به صورت رستر یا پیکسلی تولید می شوند.
در فرایند رندر این بردارها برای تبدیل به پیکسل دارای نقص های بسیار زیادی می شوند.
و این نقص ها را میتوانید به سادگی مشاهده کرد.
و حتی افراد مبتدی نیز متوجه این نقص ها شده و در رابطه با آنها نظر دهند.

آشنایی با وی ری اسکچاپ :

برای اینکه این امکان برای شما مهیا شود تا کیفیت تصویر در وی ری اسکچاپ را افزایش دهید
Antialiasing روش هایی مانند نمونه برداری بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد.
شما در این موقعیت با شرایطی روبرو می شوید.
که هر یک از پیکسل ها خود به پیکسل کوچکتری تقسیم شده
(Subpixel) که رنگ هر کدام از این Subpixel که برخی از آنها به عنوان پیکسل های فرعی شناخته می شوند.

نمونه گیری از تصویر و یا ضد پلگی:

به صورت جداگانه ای مورد محاسبه قرار می گیرد.
هر چه تعداد Subpixel ها بیشتر باشد شما با جلوه پلگی کمتری روبرو خواهید شد
ولی متاسفانه مدت زمان دریافت رندر افزایش پیدا می کند.
باید در جریان باشید که Subpixel  ها توسط پارامتر Subivision کنترل و تنظیم خواهند شد.
البته نکته ای که در این رابطه وجود دارد این است.
که این روش اغلب برای رندر هایی با جزئیات بسیار بالا مورد استفاده قرار میگیرد.
و کاربرد بیشتری دارد. در این پلاگ-این برای دریافت تصویر و رندر کردن صحنه هایی که نیاز به مشاهده جزئیات بسیار زیاد نیست.

و از سطوح همواری بهره مند می باشد.
نمونه برداری با نام Under sampling را در اختیار دارد.
که البته کارآیی بسیار آسان تری را نیز با خود به دنبال دارد.
به نوعی میتوان گفت که این روش از بین چندین پیکسل فقط یک نمونه را اخذ خواهد کرد.
اگر بخواهیم مثالی در این زمینه برای شما شرح دهیم باید بگوییم.
که وقتی شما عدد 1- را وارد می کنید
هر 4 پیکسل یک نمونه و اگر 2- را وارد کنید
از هر 16 پیکسل یک نمونه را انتخاب کرده
و همین مسئله هم در بالا رفتن سرعت رندر و هم کیفیت تصویر در وی ری اسکچاپ تاثیر مستقیمی ایفا می کند.

برای اینکه بتوانید از این ویژگی استفاده کنید سه روش در اختیار شما قرار میگیرد:

  • Fixed ( نمونه گیری ثابت)
  • Adapive DMC (نمونه گیری تطبیقی)
  • Adaptive subdivision (بخش فرعی تطبیقی)

نکته ای که در حین استفاده از هر کدام از این روش ها باید به آن دقت داشته باشید.
این است که وقتی از این روش ها استفاده می کند.
رول آوتی به نام image sampler متناسب با همان گزینه به نمایش در خواهد آمد.

برای آشنایی با وی ری میتوانید مقاله آشنایی با پلاگین وی ری را مطالعه کنید.

Fixed (نمونه گیری ثابت):

در این نمونه گیری و هنگامی که شما تصمیم دارید.
تصویر مناسبی را در وی ری اسکچاپدریافت کنید متوجه می شوید.
که از تعداد پیکسل های معینی استفاده می کند.
این مسئله دقیقا به این معنی است.
که اگر در image sampler مقدار subdivs را همان عدد پیش فرض قرار دهید.
از وسط هر پیکسل فقط یک نمونه اخذ خواهد شد.

نکته اینجاست که قبل از انتخاب این گزینه باید به نکاتی که در زیر به آنها اشاره می کنیم دقت ویژه ای داشته باشید:

  • الگوریتم ضد پلگی ساده
  • هر پیکسل به مقدار مساوی و به یک اندازه subpixel تقسیم می کند.
  • تعداد subpixel همیشه با تعداد پیکسل ها برابر است.
  • مقادیر بالا، کیفیت بالایی ارائه می دهد.
  • مقادیر بالا زمان رندر را افزایش می دهد.
  • استفاده در صحنه هایی با جزئیات بالا، motion bulr (تاری حرکت) تاری انعکاس یا براقی بالا و یا بافت هایی با جزئیات بالا

برای آشنایی با نرم افزار اسکچاپ میتوانید مقاله اسکچاپ چیست را مطالعه کنید.

Adaptive DMC( نمونه گیری تطبیقی):

این روش در حین دریافت تصویر در وی ری اسکچاپ بسیار هوشمندانه عمل می کند.
به این صورت که براساس متفاوت بودن شدت رنگ میان پیکسل ها با پیکسل های مجاور عمل می کند.
و نمونه های متفاوتی را در اختیار شما قرار میدهد.
در واقع هر جایی که به تعداد پیکسل های بیشتری نیاز باشد، تعداد بیشتری را اخذ کرده و اگر به پیکسل کمتری نیاز باشد، کمتر اخذ می کند. هنگامی که از این روش استفاده می کنید باید بدانید که ارتباط بسیار مستقیمی با پارامتر رول آوت V-Ray: DMC sample دارد.

پارامترهای بسیار زیادی در این قسمت از نمونه گیری و تصویر در وی ری اسکچاپ وجود دارد که در ادامه به معرفی هر یک از آنها میپردازیم:

Min subdivis:

این قسمت به شما این امکان را می دهد که کمترین subpixelرا برای هر پیکسل وارد کنید.
به این معنی پیکسل های کمتر از این مقدار، مورد محاسبه قرار نمیگیرد.
و هر چقدر مقدار این عدد را بالاتر در نظر بگیرید کیفیت بهتری دریافت کرده
اما زمان بیشتری برای رندر مورد نیاز است.

Max subdivis:

بیشترین تعداد نمونه ای که در هر پیکسل میتواند مورد استفاده قرار گیرد را تحت کنترل خود در می آورد. به این معنی که با افزایش مقدار این قسمت تقسیم های فرعی بیشتری تولید خواهد شد.

Adaptive amount:

تعداد نمونه های مورد نیاز را کنترل می کند، هر چه مقدار عدد این فیلد بالاتر برود، میزان انطباق پذیری نیز بیشتر خواهد بود.

قبل از انتخاب این گزینه باید نسبت به نکات مرتبط با آن آگاه شوید:

  • تعداد تقسیمات برای هر پیکسل به صورت جدا محاسبه می شود.
  • تقسیم بندی پیکسل ها به تفاوت هر پیکسل با پیکسل مجاور و همسایه دارد.
  • نسبت به دور روش دیگر RAM کمتری را اشغال می کند.

Adaptive subdivision (بخش فرعی تطبیقی):

این روش، یکی از پیشرفته ترین روش های نمونه گیری محسوب می شود.
به گونه ای که این توانایی را دارد که از undersampling (زیر نمونه گیری) استفاده نماید.
شما میتوانید از این روش در صحنه های Burry Effects، Glossy، DOF، direct GI reflection وجود ندارد.
استفاده نمائید زیرا بهترین تصاویر وی ری را در اختیار شما قرار می دهد.
این روش نسبت به سایر روش های نمونه گیری سرعت بیشتری داشته
ولی در عوض اگر در صحنه بافت با جزئیات وجود داشته باشد.
تاری بیشتری را از خود نشان میدهد و باعث میشود کیفیت بدی در اختیار شما قرار بگیرد.

پارامترهای این روش عبارتند از:

Min Rate:

این گزینه میتواند کنترل حداقل تعداد نمونه در هر پیکسل را در اختیار شما قرار دهد. صفر به معنای یک نمونه به ازای هر پیکسل است.

Max rate:

حداکثر تعداد نمونه در هر پیکسل را کنترل می کند. صفر به معنای یک نمونه در هر پیکسل است.

Color threshold:

حساسیت نمونه را نسبت به تغییرات در شدت پیکسل کنترل می کند. مقادیر کمتر نتایج بهتر و زمان رندر را طولانی تر می کند، در حالیکه مقادیر بیشتر سریعتر رندر می شود اما ممکن است در برخی ناحیه ها شدت مشابه زیر نمونه گیری که وجود دارد را رها کنند و مورد محاسبه قرار نگیرد.

Randomize sample:

باعث می شود که نمونه هایی که در راستای افقی و عمودی هستند به صورت تصادفی برای بدست آوردن کیفیت بهتر کمی جایگزین شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

سعید رهبر

خیلی خوشحالم که در وب سایت من به اطلاعاتی از معماری دست میابید و امیدوارم بتونم روز به روز به اطلاعات شما بیفزایم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا