آموزش V-RAY

نور در وی ری

اگر شما دوست دارید پلاگین وی ری برای مکس را آموزش ببینید و به مهندسی معماری علاقه دارید.
میتوانید باری آشنایی با تنظیمات نور در وی ری مقاله های کنترل نور در وی ری و یا آشنایی با نور در وی ری را مطالعه کنید.

Light Cache  چیست؟

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که به یادگیری تنظیمات نور در وی ری 3.6 علاقه دارید.
باید به شما بگوییم که Light Cache  جزء آن دسته از ابزارهایی است.
که به شما کمک می کند تا تکنیک لازم برای تخمین روشنایی در سرتاسر صحنه را بدست آورید.
این تکنیک به صورت اختصاصی برای پلاگ-این V-Ray ساخته شده است.
و شباهت بسیار زیادی به Photon Mapping دارد.
اما با این تفاوت که هیچگونه محدودیتی در آن مشاهده نمی کنید.

Light Cache شرایطی را برای شما فراهم می آورد.
که برای استفاده از نور در وی ری و روشنایی سرتاسری، نقطه دید بیننده را به صحنه گسیل کنید.
اما در روش Photon map این امکان برای شما فراهم بود.
تا روشنایی را در همه جای صحنه به طور کامل مشاهده نمائید.
حتی در جاهایی که دوربین به سختی آنها را شکار می کرد.

مزایا:

مسلما تا زمانی که استفاده از روشی مزایایی را با خود به همراه نداشته باشد.
افراد به سراغ استفاده از آن نمیروند از همین رو در این قسمت در نظر داریم.
به معرفی برخی از مزایای نورپردازی در وی ری با کمک Light Cache برویم. با ما همراه باشید.

  • در حین استفاده از این تنظیمات متوجه خواهید شد که از رابط کاربری بسیار آسانی برخوردار می باشد. برای اینکه بتوانید پرتوهای نور در وی ری را ردیابی کنید باید دوربین ها را در زاویه هایی مناسب قرار دهید و اغلب به تنظیماتی جداگانه نیاز دارند.
  • Light Cashing این توانایی را دارد که با انواع نورها کار کند. به عنوان مثال Skylight، اجسام Self-illuminated، نورهای غیرفیزیکی، نورهای فتومتریک و…
  • Light Cache ننایج کاملا صحیح را در گوشه ها و همچنین اطراف اشیا کوچک تولید می کند.
  • Light Cache شرایطی را فراهم می آورد تا از آن برای پیش نمایش بسیار سریع و صاف نور در صحنه برای درک و تجسم بهتر استفاده نمائید.

البته نکته اینجاست که که نورپردازی وی ری با استفاده از Light Cache  همواره محدودیت هایی را نیز در اختیار دارد که عبارتند از:

  • Light Cache نیز همانند photon map تطبیق پذیر نیست.
    در واقع نور در یک رزولوشن ثابت توسط کاربر تعیین شده و سپس مورد محاسبه قرار میگیرد.
  • Light Cache نمیتواند بر روی نقشه های Bump خوب کار کند.

پارامترهای محاسباتی:

Subdivs:

با استفاده از این گزینه شما می توانید تعداد پرتوهای نور در وی ری را با کمک دوربین ها ردیابی کنید.
برای اینکه بتوانید تعداد واقعی مسیرها را بدست آورید.
باید بدانید که مقدار واقعی آنها برابر است با توان دوم مقدار subdivs

Sample size:

این پارامتر شرایطی را به وجود می آورد که فاصله نمونه ها را در Light Cache تعیین کنید.
هر چقدر مقادیر تعیین شده کوچکتر باشد نمونه ها به یکدیگر نزدیک تر خواهند شد.
و جزئیات نیز در روشنایی حفظ خواهد شد .
اما نکته اینجاست که تصاویر بدست آمده نویز زیادی داشته و حافظه بسیار زیادی را اشغال می نماید.
در عوض مقادیر بزرگ Light Cache صحنه ای صاف را به وجود می آورد.
با این تفاوت که جزئیات از بین خواهد رفت.

Scale:

این پارامتر اندازه Sample size  وFilter size را تعیین می کند.

Screen:

این گزینه از اندازه تصویر به عنوان یک مرجع بسیار دقیق استفاده می کند.
هر چقدر نمونه ها به دوربین نزدیک تر باشند، بزرگتر و نمونه هایی که از دوربین دورتر باشند.
کوچکتر خواهند بود. به این مسئله دقت کنید که واحد به وضوح تصویر بستگی ندارد.

World:

برای اینکه تنظیمات نور در وی ری را به طور کامل انجام دهید.
باید بدانید که از این گزینه میتوانید برای واحد به کار رفته در فایل صحنه استفاده کنید.
این گزینه میتواند تاثیر مستقیمی بر روی نمونه کیفیت ها داشته باشد.
نمونه هایی که به دوربین نزدیک تر می شوند به صورت نرم و صاف ظاهر می شوند.
و نمونه هایی که دورتر از دوربین قرار دارند به صورت نویز خواهند بود.

Number of passes:

در تنظیمات نور در وی ری، Light Cache باعث می شود.
تا روشنایی سراسری از گذرهای مختلفی عبور نماید و سپس در رندر نهایی با یکدیگر ترکیب شوند.
در واقع هر گذر به صورت کاملا جداگانه و مستقل از دیگر گذرها ارائه خواهد شد.
بهترین کار این است که عدد مورد نظر را دو برابر تعداد CPU سیستم قرار دهید.
تا Light Cache به صورت یکسان تولید شود.

Show calc. phase:

هنگامی که این گزینه را انتخاب می کنید این امکان برای شما فراهم می شود.
تا محاسبات LC را در قاب رندر وی ری فریم بافر مشاهده نمائید.
البته باید در جریان باشید که این گزینه هیچ تاثیری در محاسبات LC نخواهد داشت
و تنها به عنوان یک فیدبک به کاربر ارائه می شود.

Use camera path:

هنگامی که از این گزینه برای دریافت نور در وی ری استفاده می کنید.
باید بدانید که نمونه های موجود در LC را فقط به جای نمای فعلی در تمام مسیرهایی که دوربین وجود دارد.
محاسبه خواهید کرد. این برای حالت Fly-through یا همان انیمیشن مورد استفاده قرار میگیرد.
و حتی طرفداران بسیار زیادی دارد.

Adaptive tracting:

وقتی این گزینه در اختیار شما قرار میگیرد و میتوانید از آن استفاده کنید.
در واقع در نظر دارید که اطلاعات بیشتری را در رابطه با نور دریافتی از هر نمونه از LC ذخیره شده در وی ری بدست آورید.
و نمونه های بیشتری را در مسیرهای نور قرار دهید.
این گزینه اکثرا برای اینکه بتوانید مقدار نویز LC را کاهش دهید بسیار مفید می باشد.
خصوصا در مواردی که تصمیم دارید از گزینه caustics استفاده کنید کاربرد بسیار زیادی دارد.

Use directions Only:

از این گزینه تنها زمانی میتوانید استفاده کنید که گزینه Adaptive tracting را انتخاب کرده باشید.
این گزینه بهینه سازی نمونه های LC را با خود به همراه دارد.
و همچنین نتایج بسیار دقیق تری را به شما ارائه خواهد داد.
اما همواره مقدار کمی نویز از خود در سیستم Light Cache  به جای خواهد گذاشت.
که چشم پوشی از آن بسیار راحت و آسان خواهد بود.

اولین نفری باش که به این مقاله امتیاز میدی 🙂

سعید رهبر

خیلی خوشحالم که در وب سایت من به اطلاعاتی از معماری دست میابید و امیدوارم بتونم روز به روز به اطلاعات شما بیفزایم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خدایا شکر یه سایت پیدا شد که هرچی میخوای توش پیدا میشه.همه اطلاعات کامله.کارتون حرف نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا