آموزش V-RAY

آشنایی با نور در وی ری

مقایسه روش های مختلف GI :

همانطور که میدانید تنظیمات نور در وی ری باعث می شود.
تا شما تصویر رندر شده با کیفیتی را بدست آورید.
و این مسئله خصوصا زمانی که از الگوریتم های مختلف GI استفاده کنید.
به مراتب گزینه های بیشتر و بهتری پیش روی شما قرار میگیرد.
آشنایی با نور در وی ری که در نهایت منجر به ایجاد تصاویری بی نهایت با کیفیت و البته منعطف خواهد شد.

آشنایی با نور در وی ری 3.6 :

زمانی که در نظر دارید از GI برای نورپردازی در وی ری استفاده کنید.
باید به این مسئله آگاهی داشته باشید.
که Brute Force تنها با تعداد 4 جهش تصویری کاملا رندر شده به شما تحویل می دهد.
زیرا برای محاسبه مقدار نور مورد نیاز، تنها 4 جهش انجام شده است.
البته باید این مسئله را در نظر داشته باشید.
که این قابلیت باعث می شود که تنظیم نور در وی ری با زمان طولانی تری انجام خواهد شد.
و تصویری نویزدار را به شما تحویل می دهد.

Irradiance map +brute force این قابلیت را به شما می دهد.
که تنها با 4 جهش رندر را انجام دهد و تصویری تیره را از خود به انتشار میگذارد.
و تنها علت آن را میتوان تعداد 4 جهش دانست.
برای آشنایی بیشتر با وی ری میتوانید مقاله آشنایی با پلاگین Vray و یا وی ری اسکچاپ را مطالعه کنید.

*Primary bounce ( جهش های اولیه) و secondary bounces ( جهش های ثانویه):

برای اینکه بتوانید کنترل جریان نور در وی را به دست بگیرید.
دو بخش بسیار بزرگ در اختیار شما قرار دارد.
که اولی، کنترل مرتبط با منتشر کننده اولیه و کنترل جهش های منتشر کننده ثانویه می باشد.
که البته زمانی میتوانید از جهش ثانویه استفاده کنید.
که نمای دوربین به صورت مستقیم و یا از طریق سطوح انعکاسی و یا انکساری نقاط سایه دار قرار داشته باشد.
و یا اینکه یک نقطه سایه دار را در محاسبات تنظیمات نور در وی ری (GI) قرار داده باشید.

GI caustics در آشنایی با نور در وی ری :

این پارامتر به شما این امکان را می دهد.
تا نور مورد استفاده در وی ری را مشاهده کنید.
که به طور معمول این کار از طریق یک یا چند انعکاس دهنده و یا انکسار دهنده تولید خواهد شد.
GI caustics به راحتی میتواند از طریق نور آسمان و یا موضوعات self-illuminated نور مورد نظر خود را تامین نماید.
به طور معمول در حین نورپردازی در وی ری و استفاده از GI caustics کار نمونه برداری سخت خواهد شده
و امکان بروز نویز را در تصاویر به وجود می آورد.

Refractive GI caustics در آشنایی با نور در وی ری :

این پارامتر در حین کنترل تنظیمات نور در وی ری به شما این امکان را می دهد.
تا روشنایی غیر مستقیم از اشیای شفاف همانند شیشه به راحتی و بدون بروز هیچ مشکلی عبور کند.
البته این مسئله را باید به خاطر بسپارید که این عبور به معنی caustics نمی باشد.
زیرا شما برای اینکه بتوانید از این گزینه استفاده کنید.
و یا انکسار GI را بدست آورید، نیاز به نورگیری از پنجره آن هم به صورت نور غیرمستقیم خواهید داشت.

*Reflective GI caustics در آشنایی نور در وی ری :

اگر در نظر دارید که از این پارامتر استفاده کنید.
باید بدانید که نورهای غیرمستقیم از اجسام specular منعکس خواهد شد.
که از نمونه بارز آن میتوان به آینه ها اشاره کرد.

Post-processing در آشنایی با نور در وی ری :

در این قسمت شما میتوانید برای بدست آوردن نور در وی ری قبل از نهایی شدن رندر
نور غیرمستقیم را به کنترل خود در آورید.
و اصلاح بیشتری بر روی آن انجام دهید.
مقادیر پیش فرض نتیجه فیزیکی دقیقی می باشد.
و اجازه تغییر صادر می شود زیرا این امکان وجود دارد.
که از GI برای ساختن صحنه هایی با مقاصد هنری استفاده کنید.

Saturation  در آشنایی با نور در وی ری :

این پارامتر امکانی را فراهم می آورد.
تا اشباع GI را کنترل کنید و این به معنی این است.
که مقدار 0 بوده و همه رنگ های موجود از  GI حذف شده است.
و تنها رنگ خاکستری از خود باقی گذاشته است.
اگر مقدار 1 را به عنوان پیش فرض قرار دهید.
GI مورد نظر اصلاح نشده و مقادیر بالاتر نشان می دهد.
که رنگ در GI به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است.

Contrast آشنایی با نور در وی ری :

مطمئنا نام این پارامتر را بارها شنیده اید.
پارامتری که به شما امکان افزایش کنتراست نور در وی ری را می دهد.
در واقع اگر شما کنتراست را بر روی 0.0 قرار دهید.
با مقدار Contrast base برابری خواهد کرد و اگر شما بتوانید.
آن را بر روی مقدار 1.0 بگذارید امکان ویرایش کنتراست.
GI از شما گرفته می شود و مقادیر بالای 1.0کنتراست را افزایش می دهد.

Contrast base در آشنایی با نور در وی ری :

با کمک این پارامتر می توانید مبنایی بر افزایش Contrast داشته باشید.
که به شما امکان می دهد تا مقادیر GI را بدون تغییر باقی بگذارید.

Ambient occlusion در آشنایی با نور در وی ری :

این بخش شرایطی را بدست می آورد.
تا یک انسداد محیطی را برای تنظیم نور در وی ری GI اضافه کنید و کنترل آن را به دست بگیرید.

ON:

میتوانید با این گزینه انسداد محیطی فعال و یا غیرفعال کنید.

Amount:

تنظیم مقدار انسداد محیطی را در اختیار شما می دهد. مقدار 0.0 هیچ انسداد محیطی ایجاد نمی کند.

Radius:

شعاع تحت تاثیر انسداد محیطی را تحت کنترل در می آورد.

Subdivs:

با کمک آن می توانید تعداد نمونه های مورد استفاده خود را در یک انسداد محیطی تعیین نمائید.
وارد کردن مقادیر پایین تر رندر سریع تر اتفاق می افتد.
اما تصاویری نویزدار را در اختیار شما قرار می دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

سعید رهبر

خیلی خوشحالم که در وب سایت من به اطلاعاتی از معماری دست میابید و امیدوارم بتونم روز به روز به اطلاعات شما بیفزایم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ممنونم .واقعا عالی بود.البته ویری ۲۰۱۹ تفاوت هایی داره.(vray4).تنظیمات رندر شب فضای خارجی و همچنین بهینه ترین تنظیمات برای رندر با کیفیت و سریع تر چیزی هست که من دنبالش هستم‌.در کل مطالب بسیار مفیدی بودن.سپاس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا