آموزش V-RAY

تنظیم نور در وی ری

Brute force:

زمانی میتوانید از این قابلیت استفاده کنید.
که موتورهای رندر اولیه و همچنین ثانویه Brute force را فعال کرده باشید.
و آنها در دسترس شما قرار داشته باشند.
در واقع این روش اغلب برای بررسی و محاسبه میزان روشنایی سراسری مقادیر GI مورد استفاده قرار میگیرد.
اگر شما تمایل دارید تا با توجه به هر نقطه سایه دار به صورت کاملا جداگانه و مستقل از نقاط دیگر به تنظیم نور در وی ری 3.6 بپردازید.
باید از این ویژگی استفاده نمائید.
شاید این روش شما را دیرتر از سایر روش ها به جواب برساند.
اما میتوانید اطمینان داشته باشید که در پایان تصویری بسیار باکیفیت در اختیار خواهید داشت.
که حتی به جزئیات کوچک نیز توجه شده است.

  • پارامترها

Subdivs: این گزینه دقیقا تعیین کننده تعداد نمونه هایی است.
که میتوانید به طور تقریبی در GI مورد استفاده قرار دهید.
باید به این نکته توجه داشته باشید که این مقدار تعداد دقیق پرتوهای ردیابی شده
را در اختیار شما قرار نمی دهد. تعداد پرتوهای متناسب با تعداد مربع ها برابر می باشد.
اما با وجود تمام اینها به تنظیمات رول آوت DMC sampler نیز بستگی دارد.

Secondary bounces تنظیم نور در وی ری اسکچاپ :

این پارامتر تنها زمانی در دسترس شما قرار میگیرد.
که روش brute force را به عنوان جهش ثانویه در GIانتخاب کرده باشید.
زیرا این گزینه این توانایی را دارد تا تعداد پرتوهای محاسبه شده را برای جهش نور مورد کنترل قرار دهد.

  • Photon Map

در رابطه با این پارامتر باید بدانید که شباهت بسیار زیادی با irradiance map دارد.
در واقع این روش با توجه به ردیابی ذرات با شروع منابع نور و جهش در اطراف صحنه روبرو خواهد شد.
اغلب متخصصان و فعالان در این صحنه از این روش برای تنظیم نور در وی ری 3.6 برای صحنه های داخلی و یا نیمه داخلی با نورهای زیاد و پنجره های کوچک استفاده می کنند.
و بر این عقیده اند که این نوع از تنظیمات نور در وی ری می تواند.
نتایج بسیار کارآمدتری را از خود به جای بگذارد.

اگر تمایل دارید که از این پارامتر برای دریافت تصاویری بهتر استفاده کنید.
باید در جریان باشید که پارامتر Photon map به تنهایی این توانایی را ندارد.
تا نتایج خوبی از خود به جای بگذارد.
اما با تمام اینها برای محاسبه مقدار تقریبی ناهمواری نور صحنه ها، بهترین گزینه می باشد در صورتی که اگر بخواهید GI را محاسبه کنید؛
سرعت محاسبه آن از طریق irradiance map به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند.

پارامترها

شما باید به این موضوع توجه داشته باشید که ساختار photon map موجب کنترل توسط تنظیمات فوتون های هر نور در صحنه خواهد شد.

Bounces:

از این پارامتر می توانید برای کنترل جهش هایی که در حین تنظیم نور در وی ری 3.6 توسط photon map روی می دهد استفاده کنید.
مطمئنا هر چقدر تعداد جهش های انجام شده بیشتر باشد.
نتیجه نهایی واقعی تر خواهد بود.
اما مسلما این مسئله موجب طولانی تر شدن زمان و همچنین نیاز به حافظه بیشتر خواهد شد.

Auto search dist :

زمانی که این گزینه را فعال می کنید، وی ری خود را موظف می داند.
تا فاصله های مناسب برای فوتون ها را به صورت خودکار مورد جستجو قرار دهد.
در واقع برای تنظیم نور در وی ری اسکچاپ، نیاز است که فاصله ها مورد محاسبه قرار گیرد.
تا نتیجه ای ایده آل بدست آید.
حتی این امکان وجود دارد که در برخی مواقع زمان رندر افزایش پیدا کند
و یا اینکه شاهد نویزهایی در نتیجه کار باشید.

Search dist تنظیم نور در وی ری 3.6 :

وقتی گزینه Auto search dist را غیرفعال می کنید
این گزینه به صورت خودکار فعال خواهد شد.
این گزینه فاصله جستجوی فوتون ها را به صورت دستی مورد محاسبه قرار می دهد.
البته مقدار این گزینه در نهایت به اندازه تصویر شما بستگی خواهد داشت.
مقدار عددی پایین رندر سریع سریع تولید می کند
اما ممکن است نویزهایی در تصویر مشاهده شود.
مقادیر عددی بالا باعث کند شدن سرعت رندر می شما اما نتیجه ای نرم تر و هموارتر را با خود به همراه دارد.

Max photon تنظیم نور در وی ری 3.6 :

شما با کمک این گزینه و این پارامتر می توانید
حداکثر فوتون هایی که در یک تصویر برای تنظیم نور در وی ری 3.6 به کار رفته است را کنترل نمائید.
هر چه فوتون ها بیشتر باشد تصویر بدست آمده نرم تر و تاری بیشتر و همچنین رندر کندتری را به شما تحویل می دهد.
و هر چقدر این مقادیر کمتر باشد، نویز بیشتر اما رندر سریع تری را به شما تحویل می دهد.

Multipler تنظیم نور در وی ری اسکچاپ :

به شما اجازه کنترل کردن شدت photon map را می دهد.

Max density تنظیم نور در وی ری اسکچاپ :

با کمک این گزینه میتوانید رزولوشن و حافظه مورد نیاز توسط photon map را محدود کنید.
در واقع زمانی که به تنظیم نور در وی ری اسکچاپ می پردازید .
و تصمیم دارید تا فوتون جدیدی را ذخیره کنید در ابتدا باید یک جستجوی کلی انجام دهید .
تا فوتون ها در فاصله مشخص شده Max density قرار گیرند.
اگر تعداد فوتون های قبلی در تصویر مناسب باشد .
وی ری انرژی موجود در فوتون ها را به صورت کاملا عادلانه در فوتون های قبلی اضافه می کند.

Convert to irradiance map تنظیم نور در وی ری اسکچاپ:

هنگامی که این گزینه را فعال کنید.
وی ری روش irradiance map را با استفاده از اطلاعات ذخیره شده نقاط photon map محاسبه می کند.

Interp.  Samples:

این پارامتر این ویژگی را دارد تا چگونگی نمون های تابش شده
توسط photon map و تبدیل آنها به irradiance map را مورد کنترل قرار دهد.
هر چقدر مقادیر در نظر گرفته شده بزرگتر باشد، نتیجه نهایی هموارتر و نرم تر بدست خواهد امد.
اما رندر نهایی کندتر خواهد شد و مقادیر کوچکتر نویز بیشتری را در تصویر تولید می کند
با این تفاوت که رندر سریع تر صورت میگیرد.

Convex hull area estim تنظیم نور در وی ری اسکچاپ :

اگر این گزینه را غیرفعال کنید؛
برای محاسبه و کنترل نور در وی ری 3.6 از الگوریتم ساده ای با کمک فوتون ها استفاده می شود.
این الگوریتم توانایی را دارد تا گوشه هایی تیره را در اختیار شما بگذارد
اما نکته اینجاست که بسیار کندتر عمل می کند با این تفاوت که این کندی هیچ دلیلی بر قوی بودن آن نیست.

اولین نفری باش که به این مقاله امتیاز میدی 🙂

سعید رهبر

خیلی خوشحالم که در وب سایت من به اطلاعاتی از معماری دست میابید و امیدوارم بتونم روز به روز به اطلاعات شما بیفزایم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا